Irsko 2007

Cestopisy | Irsko
Jelikož AirLingus nabízí jarní slušné ceny za letenky do Dublinu (800Kč) a do Corku (400Kč) odškrtneme si Irsko. Při nákupu se sice ukazuje, že zpátečky Do Corku už mají jen za 800Kč ale i to je dobrá cena. Pronájem auta lze pořídit relativně levně, na webu je dostatek nabídek, z nichž nejlépe vychází ta od http://www.autoeurope.ie/. Mají dokonce i pojištění refundace spoluúčasti a slevu, kterou na sesterském http://www.easyterra.com/ nemají, přitom se jedná o tutéž firmu ale zaměřenou asi na španělsky mluvící země. Jsou to zprostředkovatelé, auto bude ve skutečnosti od Avisu ale za lepší cenu. Máme štěstí, protože všechny půjčovny kromě Avis zavírají před pozdním příletem letadla z Prahy (23:10). Auto typu Opel Astra nebo podobné nás tedy stojí 245EUR.

Úterý 15.5.

Poslední předpověď vypadá, že po období krásného počasí přijde dlouhodobě velká oblačnost, nic moc vyhlídky. Odlétáme se zpoždění a strachujeme aby bylo otevřeno u Avisu v Corku, mají do půlnoci. Letíme s Airbus A320, jedná se o low-cost, vše je za příplatek. V Corku jsme naštěstí včas abychom stihli půjčovnu (i když slečna mě ujišťuje, že by počkala). Dostáváme stříbrný benzíňák Renault Mégane 1,4 16V sedan se startovací kartou místo klíčků, který má najeto 6600km. Odjíždíme několik kilometrů a zvykáme si. Ujeto 16km.

Středa 16.5.

Ráno je krásně počasí, bílé beránky, prohlížíme Kinsale (Charles Fort, Jim Fort, SuperValu - výborné 1l čokomléko Yazoo/Zayoo už nikde jinde neuvidíme), a potom jedem stále na západ (útesy Abankula, pěkný Drombeg stone circle, aj.) až na Mizen Head, kde jsme už pozdě, jinak se zde platí na pěší cestu, ale i je mlha, že není skoro nic vidět. Vracíme se, prší, u Bantry bereme benzín - hlavně do našeho benzíňáku. Ujeto 240km.

Čtvrtek 17.5.

Ráno za optimistického počasí vyjíždíme na průsmyk v Caha Mountains a pak dále poloostrov Beara až do Kenmare (Stone Circle, Cromwell bridge), dále Ring of Kerry (Staigue Fort, Valencia Island, jezera), večer Killarney. Ujeto 310km.

Pátek 18.5.

Ráno opět pěkně, kolem NP Killarney, Lady's View a zejména dobrodružná silnice, skrz Gap of Dunloe, o které nevíme jestli je vůbec průjezdná. Její severní strana se s přibývajícím časem, stává velmi frekventovaná - turistické drožky, dálepěkné Killangha Abbey u Milltown a poloostrov Dingle (stará sídliště, Oratory of Gallarus(3EUR), v Brandon Mtn. je bohužel hnusné počasí, vítr, mraky, zima). Poté dlouhý přejezd přes Limerick (na golfovém Irish Open se ani nezastavujeme Smiling, u Buntratty castle prší. Ujeto 362km.

Sobota 19.5.

Ráno staré hradiště Mooghaun Hillfort a zejména nádherné opatství v Quin a poté Cliffs of Moher. Útesy jsou opravdu nejkrásnější, které zde uvidíme, jsou kolmé a hnízdí zde mnoho ptáků - rackové, papuchalky (na fotografování hodně daleko). Ve vodě jsme viděli tuleně. Je to také ale turistické místo, parkoviště 8EUR (ale dá se zaparkovat kousek dále zadarmo, což mnoho lidí také dělá). Vstup je zadarmo ale zdá se, že staví nějaké pokladny. Určitě se vyplatí jít k JV až za hranici areálu a pak podél hranice pozemků dále - pozor na vítr.

Dále do vnitrozemí na staré hradiště Caherballykinvarga a zejména na nádherný Poulnabrone Dolmen v nehostinné vápencové oblasti Burren. Přespáváme na klidném místě u starého opatství Mainistir Chorca Mrua. Ujeto 159km.

Neděle 20.5.

Ráno přes Galway pěknou krajinou do oblasti NP Connemara, Sky road s náhdernými výhledy, přejezd na ostrov kam se dá dostat autem pouze za odlivu, když voda ustoupí (cache Driving through the sea), výstup na Diamond Hill s pěknými výhledy, kolem jediného fjordu Killary Harbour a řeky Delphi pod poutní horu Croagh Patrick, kde přespáváme u moře. Ujeto 249km.

Pondělí 21.5.

Přejezd na Achill Island do Keem Bay, túra na Achill Head (2,5-3hod), opuštěnou krajinou na Bangor a poté do Sligo. Večer pozorujeme tuleně za přílivu. Ujeto 279km.

Úterý 22.5.

Ráno keška Forever lost in time neskutečným údolím a pozorování vzdálených tuleňů za odlivu, městečko Ballyshannon, útesy Slieve League (595m), úzká silnice, údajně nejvyšší v Evropě (málo ptáků, nejsou kolmé). Túra z horního parkoviště, celkem asi 8km, 3,5hod. Spíme na Glen Gesh Pass. Ujeto 191km.

Středa 23.5.

Ráno nízká oblačnost a prší, rychlý přejezd Dunglow, kolem Glenveagh NP (zdá se velmi pěkný), Letterkenny, Londonderry, na Obrův chodník (Giant's causeway). Zde mají placené parkoviště 5 liber s automaty ale bez možnosti rozměnit bankovky. Jinde se zaparkovat nedá, jelikož nemáme drobné s povděkem přijmeme parkovací lístek od odjíždějících (lístek platí po celý den). Počasí nic moc ale neprší, chodník zajímavý ale představoval jsem si ho nějak monumentálnější. Přespáváme na velkém parkovišti před nějakým rekreačním střediskem. Ujeto 254km.

Čtvrtek 24.5.

Ráno je zpočátku pěkně - opatství Bonamarky abbey uprostřed golfového hřiště, známý vysutý most vynecháme (otevírá se v 10-18hod a vstup je nesmyslných 2,75 liber), túra ke Grey man's head s výhledem na jezero s crannog (pravěká opevněná vesnice). Bohužel začalo pršet, podél pobřeží na Carrickfergus s hradem a molem, kde přistál William III i později Alžběta II. Stíháme návštěvu, mají až do 18hod (3EUR). Hrad je uvnitř překvapivě malý. Poté přes Belfast (přístav, marně hledáme Falls road), po dálnici zpět do Irska. Přespáváme u Monasterboice abbey. Ujeto 293km.

Pátek 25.5.

Ráno je pěkně a vydrží to celý den. Začínáme prohlídkou Monasterboice (krásné high crosses a round tower), Mellifont (jsme zde brzy ale branka je otevřena, ušetříme tak pár euro), údolí řeky Boyne, staré hrobky Newgrange, máme trochu problém najít návštěvnické centrum Brú na Bóinne, přes které jsou organizovány návštěvy Newgrange(7,20EUR) a Knowth (4,20EUR). Nejdříve je ale nutno získat místo v autobusu na určitý čas, což v sezóně může být problém. Třetí hrobku Dowth je možno navštívit samostatně ale pouze na povrchu. Jedná se o památky chráněné UNESCO a nám se moc líbily.

Pokračujeme na The Hill of Slane s nádhernými zbytky opatství, věží, hřbitovem s kříži a rozhledem po krajině, dále hrobky Tara, staré Bective abbey, město Trim s hradem a poté dlouhý přesun na jih. Problém najít něco na přespání, nakonec u silnice vedle hřbitova. Ujeto 272km.

Sobota 26.5.

Počasí se nezdá moc zázračné, oblačno až zataženo. V Cashel jsme moc brzy, hrad je zavřený ale zdálky vypadá monumentálně, staré převorství Athassel Priory je opravdu rozlehlé, Caher (hrad ve městě, Swiss cottage je zavřená velý rok kvůli opravě blízkého mostu), přes hory Knockmealdown s rozkvetlými rododendrony do údolí Blackwater a poté do Cork. Na letiště přijíždíme celkem pozdě ale vše nakonec v pohodě stíháme. Ujeto 166km.

Letadlo má opět zpoždění, jsou velké turbulence, drsná letuška brání jít na záchod, oblétáváme bouřky a nakonec nad Běchovicemi čekáme až na Ruzyni se vybouří.

Celkem ujeto 2764km, spotřebováno 200l benzínu, průměrná spotřeba 7,3l/100km, průměrná rychlost 42,2km/hod. Nalezeno 48 kešek.

Poznámky

• vůbec jsme nenarazili na studánky nebo kohoutek, kde by se dala natočit pitná voda
  • SuperValu je levnější než Spar nebo Mace
  • všude mají bagety (French Cuisine)
  • balená voda je drahá (jako všechno), kupodivu ale mají 2l vody Burren za 0,33EUR, když nejlevnějsí 5l kanistr stojí 2,7EUR
  • v turistických oblastech jsou občas picnic-area, mimo ně je problém najít něco na zastavení, v Sev.Irsku jich je podstatně více
  • na koupání bylo v květnu zima, hlavně větrno

Silnice

• jezdí se vlevo ale platí přednost zprava
  • cena PHM se liší podle oblastí, kupodivu na nejlevnější benzín jsme narazili v Donegal u jedné pumpy za 1,119EUR, nejdražší na jihu nebo okolo Dublinu za 1,219EUR, v Sev.Irsku je dražší
  • vůbec žádná celnice na hranicích Sev.Irska, pouze cedule, že odteďka je všechno v mílích
  • silnice jsou proměnlivé kvality, starší silnice jsou hodně nerovné - houpavé, i široká silnice se může najednou nečekaně zúžit kvůli mostku apod.
  • některé úseky nových dálnic v Irsku jsou placené (Toll)
  • ani na dálkových silnicích nejsou odpočívadla
  • parkování většinou zdarma
  • mnoho pump má otevřeno dlouho (ne-li non-stop)
  • silnice mi přijdou poměrně nebezpečné (za snížené viditelnosti bez světel, chodci, občas ostré zatáčky bez výstrahy, 100km/hod i v obydlených oblastech, blinkr se moc nepoužívá)