Třídenní okruh kolem Triglavu

VHT a horolezectví | Slovinsko
Velkolepý okruh kolem nejvyšší slovinské hory s mnoha krásnými výhledy. Vede jak frekventovanými stezkami tak liduprázdnými místy. Technicky vcelku bezproblémové, jediný problém kromě počasí může být těžký batoh ve spojení s velkým převýšením.

Příjezd

Do Mojstrana a dále po šipkách Vrata k Aljaževu domu (1015m). Silnice je dobrá, nejdříve asfaltová a později prašná, v jednom místě je krátké 20% stoupání. Pod Aljažev dom je velké parkoviště (zdarma), které je ráno prázdné ale v průběhu dne se zaplní. Hranice Triglavskeho NP začíná hned za Mojstranou a tak je zde zakázáno přespávat (i v autech). To lze obejít a přespat v lese těsně za koncem vesnice (Mojstrana), kde se dá zastavit na velkém hliněném "odpočívadle".

Trasa

1.den

Od parkoviště po široké cestě kolem Aljažev dom k památníku padlým partyzánům v průběhu 2.světové války (obří plechová karabina, 15min). U ní vlevo přes řečiště, kde začíná značená Tominškova cesta. Cesta je značená červenými značkami a rychle lesem nabírá výšku. V místě, kde se přechází kamenný žlab (po 15min) značení žlabem ale stezka vede i za řečištěm (stará cesta). Dají se použít obě varianty, protože se výše opět spojí. Stezka dost prudce a nepříjemně stoupá (hlína, kameny, stromy), za mokra to bude dost klouzat a dolů to také není nic moc, hodí se hůlky. Po 1hod45min se dochází k začátku jištění (1795m). To je tvořeno buď ocelovými kolíky nebo průběžným lanem (dá se jít bez úvazů, helma se hodí i když cesta převážně vede horizontálně). Pěkné pohledy přes dolinu Vrata, k sedlu Luknja i do severních stěn Triglavu. Cesta nyní traverzuje svahy po místy exponovaných policích Begunjského vrchu a zároveň nabírá výšku, aby se nakonec spojila v místě Begunjski Studenec ve výšce 2140m (2h10min) s cestou Prag. Podle průvodce by zde měl být ve skále pramínek vody (neviděl jsem ho).

Nyní zbývá vystoupat 15min sutí ke křižovatce (2290m), cesta doprava vede k Triglavskemu domu a doleva k Staničeva koča. Dáme se vlevo a po 45min chůze krasovým terénem dorazíme k chatě (2332m). Ačkoliv podle informací i podle průvodce má být otevřena do konce září, byla 19.9.2003 už zavřena. Naštěstí za ní je nově krásně rekonstruovaný zimní prostor se 4 lůžky (vyspalo by zde ale i 8 lidí). Co zde ale chybí je pramen vody, v blízkosti chaty lze ale nalézt zbytky sněhu a ten rozehřát.

Zde je možno nechat věci (a zabrat si tak místo) a pokračovat od chaty na sever krasovou plošinou a přes místo Begunjska vratca (2341m) zprava obcházíme traversem Begunjski vrch. Za ním mohou být na stezce zbytky sněhu až do pozdního léta. Cesta je značena vybledlými značkami ale stezka je všude znatelná. Po dosažení hřebenu se stáčí vpravo a dosahuje vrchol Rjačeva Glava (2360m). Předtím je ale nutno překonat exponovaný traverz po ocelových kolíkách ve skále (průběžné lano). Za vrcholem následuje 2x sestup kolmým zářezem, jištěno lanem a kolíky. Ze shora se zdá těžší než ve skutečnosti je (použil jsem klettersteig set). Následuje další výstup nepříjemnou skalnatou sutí a po hřebeni a nakonec skalami na Cmir (2393m). Po celou dobu pobytu na hřebeni krásné výhledy přes dolinu Vrata.

Návrat stejnou cestou až na Begunjska Vratca. Nyní je možno za 25min vystoupit chodeckým terénem na Begunjski vrch (2461m, rozhledy, razítko, knížka) a po návratu ještě na protilehlou Visoka Vrbanova Špica (2408m, 25min) a z ní pak za 15min z chatě. V celé oblasti je množství kamzíků.

2.den

Od chaty k jihu po šipkách Kredarica. Na cestě v severních svazích zbytky sněhu. Na hřebeni Kredarica zábradlí ale terén je lehký. Za 1hod se dojde k velké chatě Triglavski dom na Kredarici (2515m). Na umývárnách/WC možno napustit vodu! Za chatou je malá kaple, větrná elektrárna a heliport. Mírně dolů a poté po místy exponované cestě osazené ocelovými kolíky na Mali Triglav (2725m, 50min), pak po velmi ostrém hřebeni (zábradlí, za bouřky je to zde jeden velký bleskosvod, extrémně nebezpečné, mnoho pomníčků) a závěrečným výšvihem na vrchol Triglavu (2864m, 30min). Jelikož všechny cesty jsou silně frekventované přilba se hodí. Sebejištění není nutné. Na vrcholu stojí ocelová raketka - Aljažev stolp, ve které jsou popsané hory, které jsou díky kruhovému rozhledu vidět.

Cesta pokračuje dále k jihu sestupem (lana) Triglavska škrbina (2659m). Vlevo se dá sestoupit k chatě Planika a vpravo pak prudce nepříjemným suťovým žlabem a poté místy exponovaným traversem (lana) dosáhneme náhorní planiny Triglavske podi (2550m, 1hod z Triglavu). Zde je křižovatka cest, vpravo se dá jít těžkou Bambergovou cestou na sedlo Luknja. Vpředu jsou zbytky bývalých kasáren Morbegno a vlevo vede po náhorní planině cesta k chatě Tržaška koča (2151m, 1hod). Na chatě opět není voda a v okolí ani zbytku sněhu.

Na chatě nechat věci a na lehko stezkou, která začíná přímo u noclehárny, je možno dosáhnout za 1hod10min Kanjavec (2568m, knížka) s výhledy na Triglav a k jihu na Gribarice). Cesta vede krasovou krajinou a pouze na jednom místě pod vrcholem se vystupuje asi 20m koutem (lano). Z vrcholu nejprve po hřebeni k východu a poté sutí do sedla (2380m, 30min) pod výraznou horou Mišeljski konec a dále sestup suťovisky k severu na Dolič (2164m) a k chatě (1h20min z Kanjavce).

3.den

Dlouhý sestup po transverzále chodníkem směrem k dolině Zadnjica. Za 1h20min se dosáhne (1470m) konečně odbočky na sedlo Luknja (1758m). K jeho dosažení je bohužel ale třeba znovu vystoupat po chodníku 300m. Na sedle Luknja je křižovatka cest, zprava přichází Bambergova cesta na Triglav přes Plemence a vlevo vede zajištěná cesta na Bovški Gamsovec.

Do doliny Vrata se pokračuje seběhem prudkého suťového pole k lesíku, v němž se nachází velká bivakovací chatka Bivak pod Luknjo (1450m, 30min). Chatka je zamčená ale za chatkou je rezervoár na pitnou vodu (filtrovaná dešťová voda), kterou je možno v nouzi načepovat. Dále se pokračuje lesíkem až k odbočce na cestu Prag (1150m, 40min). Zde je další možnost nabrat vodu z potoka, který se za několik desítek metrů dále ztrácí. Za dalších 40min se dorazí na parkoviště.

Vybavení

• povlak na chaty / spacák
  • helma
  • hůlky
  • vybavení na ferraty není nezbytné (místní ho ani moc nepoužívají)
  • voda (v celé oblasti je minimum vody!)