Na kole kolem Pradědu

Kolo | Česko
Pěkný celodenní výlet na MTB kolem Pradědu s velkým převýšením.

Příjezd

Autem přes Šumperk, Velké Losiny na Kouty pod Desnou. U odbočky k elektrárně Dlouhé stráně parkoviště pro cca 20 aut zdarma. K elektrárně (zákaz vjezdu, 5km) jezdí o prázdninách (červenec, srpen) o víkendech autobus.

Trasa

Od parkoviště (580m) výjezd po hlavní silnici na Červenohorské sedlo (8km, 1030m), pozvolné stoupání, 9 zatáček. Na sedle placené parkoviště a možnost občerstvení. Ze sedla po modře značené cyklostezke (asi 50m zpět po silnici a doleva po šotolině). Cesta stoupá do 1100m, pod Výrovkou krátká spojka na červenou hřebenovku (borůvky, výhledy). U rozcestí Nad Petrovkou prudké klesání k Petrovce (1050m). Odtud prudké stoupání po zelené šotolinové cestě na Kamzík (1200m), kde se napojuje na modrou. Po krátkém rovném úseku následuje další ostré stoupání na Velký Jezerník (1306m) a pak už po rovině na chatu Švýcarna s bufetem a restaurací. Odtud mezi houstnoucími turisty po asfaltce k rozcestí pod Pradědem (1370m) a závěrečný úsek po široké asfaltce mezi davy na Praděd (21km z parkoviště, 1491m). Napravo u cesty na severní straně od věže je historický hraniční kámen tří panství. Na Pradědu je restaurace, záchody (zdarma) s pitnou vodou a vyhlídka ve výšce 70m za 50Kč. Nocleh na noclehárně 200Kč, na pokoji 400Kč (v zimě 250/500Kč).

Z Pradědu po široké silnici na Ovčárnu (1276m), kde je parkoviště a do Karlovy Studánky/Hvězda (864m), zde se platí mýto pro silnici na Ovčárnu (100Kč) a je zde parkoviště (50Kč) odkud jezdí autobus na Ovčárnu. Doprava stále dolů do Malé Morávky (640m).Na křižovatce vpravo na Karlov a dále stále po modře značené cyklostezce cca 4km na konec silnice a pak lesem po pěkné cestě na Mravencovku (900m). Odtud po zelené značce 3km lesní cestou prudké stoupání na chatu Alfédka (45km, 1100m) a dále po žluté po pěkné vrstevnicové cestě pod Zelené Kameny (1130m). Doprava stále o žluté přes hřeben a z kopce. 9/2003 zde byla navozená čerstvá kamenná drť asi ve 2km úseku, takže cesta i když z kopce je utrpením. Na křižovatce (1070m) s "hřebenovkou" stále rovně a po už pěkné cestě nejprve prudce dolů a pak po vrstevnici cca 6km na asfaltku s modrou značkou (720m). Po modré nahoru nejprve mírně a pak velmi prudce na Jestřábí Vrch (920m). Doprava stále po modré ale nyní už po šotolinové cestě. První kilometr prudce a další 2km po vrstevnici. Pak cesta končí a je nutné asi 400m vytlačit kolo na rozcestí U Františkovy myslivny (1080m) po lesní pěšině (9/2003 polomy). Odtud asi 6km sjezd po pěkné asfaltce k dolní nádrži přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně (823m). Při dostatku času je možno vyjet k horní nádrži (7km, 1300m) Pod Mravenečníkem po asfaltce (odbočka v cca 900m). Od dolní nádrže 5,5km po široké nádherné asfaltce (ČEZ!) k parkovišti.

Celková délka 80km, převýšení cca 1820m, čas jízdy, celkový čas 10hod.