Jóf di Montasio (Montaš)

VHT a horolezectví | Slovinsko
Celodenní okruh přes druhou (?) nejvyšší horu Julských Alp po stopách italských pozic za 1.světové války. Ve vyšších polohách je množství kamzíků a kozorožců.

Příjezd

Po dálnici přes Villach do Tarvisio (italská je od hranic naplacená). V Tarvisio odbočit na Cave del Predil. Za cca 15km ve středisku Sella Nevea odbočit na úzkou a prudkou (18% ?)asfaltku směr Pecol (maximálně projede camper). Po cca 3km vyústí ve výšce cca 1500m na velkém parkovišti (zdarma), 1 stolek, asi možno i přespat.

Z Prahy 650km, cca 7,5hod přes Salzburg

Ze Slovinska příjezd Rateče, Fusine a Tarvisio nebo přes průsmyk Predil.

Trasa

Z parkoviště se dá jít buď podle šipky přes Rifugio Brazza nebo přes Pecol. Cesta kolem chaty je trošku delší a kopíruje částečně návratovou cestu. Přes Pecol se pokračuje asi 500m dále po vrstevnicové cestě a pak se zahne doprava do nevýrazného údolíčka a po neznačené ale prošlapané cestě se stoupá nejprve po pastvinách, pak lesíkem a nakonec kamennou sutí přímo vzhůru. Obě cesty se spojí asi v 1800m. Ve výšce 2200m se dojde k prošlapané stezce, která vede na hranu divoké strže. Po exponované suťové hraně se dá jít vzhůru ale lépe je se vrátit na značku a pokračovat dále přes suťové pole. Asi uprostřed je odbočka (směrovky na kamenu), rovně se pokračuje klasickou frekventovanou cestou přes žebřík a doleva k bivaku Suringar (2430m, cca 20min). Dáme se vlevo, cesta nadejde nad výše zmíněnou strž a pak po vrstevnici se dojde k červenému plechovému bivaku (4 palandy, deky).

Nyní je třeba se otočit, vracet se zpět a hledat znatelnou stezku vlevo. Cesta je značená vcelku dostatečně vybledlými červenými puntíky a mužíky. Je třeba se pozorně dívat ale za dobré viditelnosti orientačně vcelku bez problému. Cesta vede nejprve lehce směrem k prudkému žlabu, kterým je třeba dojít až na hřeben. Přelézají se zde jednotlivé výšvihy (II), nejsou exponované, lano pro výstup není nutné. Sestupovat tudy ale nedoporučuji. Není zde žádné jištění ani kolíky. Po dosažení hřebene se přejde po ostrém hřebeni na hlavní vrchol (2730m, od bivaku něco přes hodinu, od parkoviště cca 3,5hod). Na vrcholu je knížka a zvon. Pěkné výhled na Viš, na Karnské Alpy i na hraniční hřeben kolem Kanin. V dálce je za dobré viditelnosti vidět Triglav.

Sestup vede po klasické cestě přes žebřík. Nejprve sestup po hřebenu a pak prudce po skalnaté suti k žebříku. Ten je asi 60m vysoký a je v ocelových lanech. Žebřík se dá obejít vlevo přes sedlo Verde (při pohledu shora) po značené cestě. Ale bezpečnější a rychlejší bude pravděpodobně použít žebřík než sestupovat exponovaný svah ujíždějící sutí. Pod žebříkem se cesty spojují. Sestup dále vede stále dolů a traverzuje vlevo velké suťové pole. Ve výšce cca 2300m je u skal odbočka vlevo na zajištěnou cestu Sentiero attrezzato Leva.

U prvních lan je dost místa na přípravu ferratového setu. Cesta vede zhruba nejprve po vrstevnici po policích. Je zpestřena exponovanými traverzy po ukloněných kamenech. Jištění je dobré pouze lana jsou poměrně otřepená (rukavice), místy vypadlé jištění a několik volných konců lana. Jeden zejména nepříjemný (9/2003) je ve výšvihu ve žlabu ještě před sestupem do sedla. V tomto směru se jde nahoru tak je vidět ale v opačném směru pozor! Nejtěžší částí je sestup do sedla Forca del Palone (2242m). Akutní nebezpečí pádu kamenů. Pozor cesta ještě v sedle nekončí (i když by pravděpodobně šlo sestoupit sutí dolu) ale pokračuje nahoru přes lanový žebřík. Po jeho zdolání cesta vyústí za několik minut na vojenském chodníčku vedoucím od chaty Rif.Brazza na Cima di Terra Rossa (2420m). Cesta na vrchol trvá asi 15min a vede kolem rozbořeného vojenského baráku. Z vrcholu opět mj. krásný pohled do stěn Više.

Sestup po vojenském chodníčku k chatě Rif.Brazza (1660m) a dále k parkovišti (cca 1,5hod). Chodníček - zásobovací cesta k italským pozicím za 1.sv. války - je bezproblémový ale klikatí se tak, že má minimální sklon a cesta se zkrátit prakticky nedá.

Celkový čas na túru cca 8hod 15min.

Vybavení

• teleskopické hůlky
  • souprava na ferraty, rukavice
  • voda (není zde pramen, pitná voda teče na náměstí proti kostelu v Cave del Predil, v Sella Nevea ani podél silnice jsem ji neobjevil a ani na Rif.Brazza volně neteče)