Vodopády na potoku Martuljek

VHT a horolezectví | Slovensko
3-4 hodinová vycházka malebným lesem k pěkným vodopádům. Vhodná jako odpolední přídavek po brzkém návratu z několikadenní túry. Kontrastem proti vyšším polohám je svěží les a dostatek vláhy.

Příjezd

Přes Kranska Gora nebo Mojstrana do Gozd Martuljek. Před zatáčkou k mostu přes Sava (při cestě z Kranjske Gory) odbočit vpravo na úzkou silnici (kolmo k hlavní). Cesta ústí na poměrně velkém parkovišti (na rozcestí vpravo, zdarma).

Trasa

Od parkoviště (750m) po šipkách k vodopádům (Slap I a II) vozovou cestou poměrně prudkým stoupáním lesem. Po 30minutách se projde kolem odbočky ke spodnímu vodopádu ale ten až na zpáteční cestě. Další odbočka vlevo je k chatě/občerstvení xxx pri Ingote(studánka). Stále po šipkách k hornímu vodopádu, ke kterému se dojde asi za 1,5 hod od parkoviště (1145m, nikoliv 900m jak je uvedeno Klettersteig Atlas od Paula Wernera). Pod vodopádem je nutno přejít potok, vystoupat sutí ke žlabu. Kolmým (cca 20m) žlabem (ocelové lano) přímo pod paprskový vodopád (na focení nic moc, stříkající voda).

Zpět stejnou cestou až k horní odbočce k chatě. Cesta k ní vede přes potok kolem horského kostelíka. U bufetu pitná voda a nádherný pohled do horského amfiteátru (Špik, Oltar, Dovški Križ, Kukova Špica, atd.). Nejlepší pohled navečer ale ne zase tak aby byla spodní část už ve stínu.

Dále po široké cestě a u odbočky ke spodnímu vodopádu se dáme vpravo. Proti vodopádu je dřevěná lávka, ze které je překvapivě pěkný pohled na vodopád (objektiv 28mm). Dále přes potok a po proudu dolů. V 9/2003 zde byla stržena pravobřežní cesta. Po kládách se přecházel potok na levý a posléze na pravý břeh. Za vysokého stavu vody by to byl asi trochu problém. Po pěšině a posléze cestě se dojde zpět k parkovišti (od horního vodopádu 1h10min).

Vybavení

• lehké pohorky
  • nic zvláštního není třeba
  • vody je zde dostatek (až moc)