Pyrenejský jezerní NP Aigüestortes

VHT a horolezectví | Španělsko
V horách vysokých skoro 3000m se nachází asi 400 vysokohorských jezer a jezírek.

Stěžejní turistika spočívá v přechodech vysokohorských sedel mezi chatami při vícedenním treku. Většina jezer je ale využívána hydroelektrárnami, takže jsou zpevněny a hladina zvýšena hrázemi.

Na chatách FEEC možno vařit z vlastních zásob, CEC nikoliv.

Přístup

Vstup do parku je zdarma. Autem se dá dostat úzkou silnicí 2,5 km na západ od Espot až na hranice parku. Parkoviště pro 200 aut je zdarma.

K Estany St.Maurici nebo pod Refugi J.M.Blanc se dá dostat terénním taxi.

Ubytování

Spaní možno pouze na horských chatách. Rezervaci možno zajistit mezi chatami vysílačkou. Tu je možno zajistit také od rangera z parkoviště. Zde visí předpověď počasí.

1.den

Nad parkovištěm na hranici NP šotolinovou cestou vlevo (cedule Refugio S.M.Blanc). Kolem cestu rostou lesní jahody. Asi po 50min se dojde k rezervoáru a stále po silnici vpravo nahoru. U domečku se sklon zvyšuje až se dosáhne hřebenu. Odtud cesta asi 50m klesá, prochází krátkým tunelem a k přichází k jezeru (konečná taxi). Odtud začíná závěrečné 3.stupňové stoupání k chatě Josif Maria Blanc (2390m, CEC, voda) po dlážděné cestě (od parkoviště 2h20).

Dále se pokračuje pěšinou vzhůru kolem Estany Negre, přes velikou schodovitou hráz a mezi kameny vzhůru ke rozcestí, kde se odbočuje vlevo na Col de Saburó. Značeno dřevěnými kolíky, dále pak vcelku přijatelně mužíky. Stále nahoru kamennými poli až na sedlo vysoké 2630m (1h40od chaty). Za plochým sedlem prudce dolů přes kamenné pole k jezeru Estany Saburo (2540m). Obchází se zleva ale pak je třeba přejít jeho hráz přes výtok doprava (na sever). Zde je cedule Refugi Colomina(FEEC) 30min, která je také malinká v dálce vidět. Časový údaj se mi zdá ale až příliš optimistický. Dále cesta vede po kamenných schodech žlabem dolů k nižšímu jezeru Estany de Mar (2431m]. Po jeho severním břehu a břehu dalšího Estany de Colomina se po vrstevnici dojde k chatě Colamina (2395m, od parkoviště 5h30).

Cena ubytování Ref.Colomina

• 11.90EUR za osobu
  • pro členy OEAV (a jiných alpských spolků) 4.25EUR
  • večeře 4 chody 12.50EUR
  • snídaně 3EUR ?
  • teplá sprcha 2EUR ?
  • večerka 22hod
  • vlastní spacák vhodný

2.den

Od chaty 100m zpět a poté doleva. Pěšina klesá asi 100m až ke staré úzkorozchodné dráze (30min). Kolem ní doprava k dlouhému jezeru Estany Tort (2293). Dolů a doleva se dá dojít asi za 25min ke kabinové lanovce do Capdella k nádrži Sallante. Na konci jezera (nouzová chatka Refugi de Moriolo) se po hrázi přejde mezi jezery na druhou stranu a po jižním břehu jezera Cubieso se dojde k rozcestí (2352m, 1h45 od chaty), vlevo vede hlavní cesta na Collada de Dellui (2577m), vpravo pak málo frekventovaná na Collada dela Goiveitxos (2666m). Cesta vpravo je úzká pěšinka značená sporadicky malými mužíky (tak 3 kameny). Správná cesta vede do pravé části sedla sousedícího s jasným sedlem Dellui (cesta nad odbočkou) a je nutno projít po břehu mezi 2 a třetím jezerem (2352m) přímo k severu. Pokud se cesta ještě zúží, mužíky zmenší (na 2 kameny) a ztratí, tak jste pravděpodobně sešli z cesty (vede pravděpodobně na další sedlo). Cesta stoupá po louce a posléze po trávnatém svahu velmi prudce (za mokra asi dost klouže) přímo do svahu. Nakonec se mírněji doprava do sedla k ceduli označující hranici NP (1h30od ? z rozcestí).

Odtud skrz kamenné pole k jezerům, které se obcházejí zprava (východu), poté po skalách a žlabem k nižším jezerům. Tyto jezera se mají taky mají podle mapy obcházet zprava ale opravdu nevím, kudy že by cesta měla ve stěně jít. Ve skutečnosti se jde vlevo až se dorazí na pastviny. Zde je značení obzvláště bídné (stezky vyšlapané od zvířat, široké louky). Je třeba sestoupit ještě jeden stupeň na nižší pastviny. Cesta vede pravděpodobně vpravo (my jsme šli vlevo a pak doprava). Na těchto pastvinách se držet co nejvíce vpravo, protože za obzorem je už široká cesta vedoucí z Refugi Estany Llong do Saint Maurici. Po této cestě vpravo na východ a po cca 1 hodině se dojde do plochého sedla Portarró d'Espot (2429m).

Odtud se začínají otevírat pohledy na vrcholy Els Encantants (2747m). Z něj pak další hodinu k Estany Saint Maurici. Kus cesty po ním studánka s kapličkou. Od něj pak pěknou lesní cestou (ale nekonečnou) další hodinu na parkoviště (šipky Aparcamento). Závěrečných asi 300m vede po bezbariérové cestě vedoucí po dřevěných lávkách pro vozíčkáře!

Cesta nám trvala asi od 10 do 19 hodin i focením, odpočinkem a hlavně blouděním.